Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/345209
Type: Artigo
Title: Guidelines for target costing adoption in the development of products for the residential real estate market
Title Alternative: Diretrizes para adoção do custeio-meta no processo de desenvolvimento de produtos para o mercado imobiliário residencial
Author: Melo, Reymard Savio Sampaio de
Granja, Ariovaldo Denis
Abstract: This study focuses on the problems associated with the traditional practice of reducing costs in construction and the need to increase business competitiveness in the residential real estate sector. In this context, target costing is a promising approach to improve the competitiveness of companies by ensuring that the products launched on the market do not jeopardize the company's results and value delivery to customers. However, far too little attention is paid to target costing implementation by companies that develop residential real state products for sale and face strong market competition. Thus, this paper seeks to investigate whether the standard framework of target costing in the literature applies - with or without adjustments - to real estate developers. Case study was the research strategy adopted. Guidelines are proposed for the introduction of target costing in the development process of residential real estate products. The proposed guidelines are related to the three main sections of the target costing process: market-driven costing, product-level target costing and component-level target costing
metadata.dc.description.abstractalternative: Este estudo concentra-se nos problemas associados à prática tradicional de redução de custos na construção civil e na necessidade de aumentar a competitividade das empresas do setor imobiliário residencial. Nesse contexto, o custeio-meta é uma abordagem promissora para melhorar a competitividade das empresas, assegurando que os produtos lançados no mercado não comprometam os resultados da empresa e a entrega de valor aos clientes. No entanto, muito pouca atenção tem sido dada à implementação do custeio-meta pelas empresas que desenvolvem produtos habitacionais para venda e enfrentam forte concorrência no mercado. Assim, este artigo procura investigar se o arcabouço conceitual do custeio-meta se aplica - com ou sem ajustes - aos incorporadores imobiliários. O estudo de caso foi a estratégia de pesquisa adotada. Diretrizes são propostas para a introdução de custeio-meta no processo de desenvolvimento de produtos imobiliários residenciais. As diretrizes propostas estão relacionadas às três seções principais do processo do custeio-meta: custeio orientado ao mercado, custeio-meta ao nível de produto e custeio-meta ao nível de componente
Subject: Mercado imobiliário
Country: Brasil
Editor: Asociacao Nacional de Tecnologia do Ambiente Construido (A N T A C)
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/s1678-86212017000300168
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-86212017000300153&lng=en&tlng=en
Date Issue: 2017
Appears in Collections:FEC - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.