Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/346359
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: True price as condition of sustainability : the global coffee crisis (1999-2003) and the Brazilian Amazon as case studies = Preço verdadeiro como condição para a sustentabilidade : a crise cafeeira global (1999-2003) e a Amazônia brasileira como estudos de caso
Title Alternative: Preço verdadeiro como condição para a sustentabilidade : a crise cafeeira global (1999-2003) e a Amazônia brasileira como estudos de caso
Author: Andrillon, Xavier Vincent, 1982-
Advisor: Serra, Maurício Aguiar, 1963-
Abstract: Resumo: O presente estudo visa explorar o papel fundamental que a combinação da lógica contábil e do conceito de "preço verdadeiro" ¿ proposto pela primeira vez por Rudolf Steiner (1861-1925) ¿ pode desempenhar para definir, medir e avançar rumo à sustentabilidade. Visto que as abordagens econômicas atuais se mostraram ineficientes para tais propósitos, essa tese fornece um modelo enraizado na teoria contábil que propõe que preços não verdadeiros contribuem para a insustentabilidade, e explica como. Para demonstrar nossa hipótese, foram utilizados dois estudos de caso: agricultores enfrentando preços não verdadeiros durante a crise cafeeira global (1999-2003) e atuando em frentes de desmatamento na Amazônia brasileira. Os resultados obtidos nesse estudo nos levam a afirmar que preços verdadeiros são necessários para o desenvolvimento sustentável ¿ embora provavelmente não seja a única condição ¿ e a fazer recomendações para produtores, consumidores, investidores e formuladores de políticas públicas, no intuito de promover preços verdadeiros e assim fomentar a sustentabilidade

Abstract: Current approaches to pricing have proved inexplicable and unable to deliver sustainable development. This study explores how the combination of accounting logic and the concept of `true price¿ ¿ first proposed by Rudolf Steiner (1861¿1925) ¿ can provide a novel, dynamic and comprehensive causal model to understand how prices can contribute to unsustainability. Case studies are used to verify if the purported model is fit for explaining real-world issues, here, farmers facing untrue prices during the global coffee crisis (1999-2003) and on deforestation fronts in the Brazilian Amazon. The analysis of these case studies leads us to framing true prices as a necessary condition of sustainability, although it is probably not the only one. Combining accounting as a gauging tool and true price as a reference point lends both concrete meaning and technical grounding to the notion of sustainability, and guidelines to measure progress toward it. We make recommendations on how producers, consumers, investors, and public policymakers could further true prices and thus support sustainability
Subject: Contabilidade
Café - Aspectos econômicos - 1999-2003
Preço verdadeiro
Sustentabilidade
Amazonia Legal
Language: Inglês
Editor: [s.n.]
Citation: ANDRILLON, Xavier Vincent. True price as condition of sustainability: the global coffee crisis (1999-2003) and the Brazilian Amazon as case studies = Preço verdadeiro como condição para a sustentabilidade : a crise cafeeira global (1999-2003) e a Amazônia brasileira como estudos de caso. 2020. 1 recurso online (167 p.) Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Economia, Campinas, SP.
Date Issue: 2020
Appears in Collections:IE - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Andrillon_XavierVincent_D.pdf5.01 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.